Was het rennen of onderduiken?

Blogs
.
.

Na regen komt zonneschijn, achter de wolken schijnt de zon en er is geen regenboog zonder regen. Heb jij jezelf de afgelopen tijd wel eens zorgen gemaakt over de toekomst van jouw bedrijf? En hoe kijk je daar nu naar? Na het verlossende woord schijnt er voor velen licht aan de horizon. Makkelijk is anders, maar probeer óók nu van de nood een deugd te maken.

Als ondernemer is het goed om ook in deze tijden af en toe in de spiegel te kijken. Waar sta ik nu? Waar wil ik naartoe? En, wat houdt mij nog tegen? In deze spiegel durven kijken, gaat hand in hand met het werken aan je zichtbaarheid. Waarom wil jij zichtbaar zijn voor jouw doelgroep? Hoe zorg je daarvoor en waarin onderscheid jij je? Wat ga exact doen om zichtbaar te zijn? Want, hoe heb je dat de afgelopen 6 maanden gedaan? Je moest de deuren (deels) sluiten. Zocht je naar nieuwe manieren om je zaak draaiende te houden? Was het rennen of onderduiken?

Een stap dichterbij het nieuwe normaal. Oftewel het moment waar jij als ondernemer, de inwoners en toeristen naar smachten. Geen avondklok, terrassen van de horeca deels open en mensen mogen op de bonnefooi de winkels binnenstappen. Echter, hoe zorg je ervoor dat je vaste gasten naar jouw terras komen en niet die van de buren? Of dat de klanten jouw winkel niet overslaan?

Dus, hoe je ervoor zorgt dat je opvalt en klanten/gasten terugkomen. Het hangt van een aantal dingen af. Een drietal tips!

Vertrouwen
Het klinkt cliché, maar is erg belangrijk. Je kunt ervoor kiezen om nieuwe klanten of gasten aan te trekken. Er zijn tientallen manieren om hen te bereiken. Echter, het is ook erg belangrijk om je huidige klanten en vaste gasten te behouden. Hoe je zoiets doet? Win het vertrouwen terug! Als je zichtbaar bent bij hen en laat zien wat je doet om eenieder zo veilig en hygiënisch te verwelkomen op je terras of winkel, zullen zij positief zijn. En dat zullen zij laten weten aan vrienden en kennissen. Hierdoor komen zij eerder bij jou.

Communicatie is the key
Gezondheid is belangrijker dan ooit. Mensen zijn kritischer dan ooit. Gasten en klanten gaan er vanuit dat een bezoek aan jouw winkel of terras geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Door duidelijke communicatie – online én offline – boek je winst. Blijf naar buiten communiceren en laat zien wat je doet om gasten veilig op het terras te laten vertoeven en in de winkels te verwelkomen. Laat weten welke maatregelen gelden en hoe dit in de praktijk eruit ziet.

Je kunt bijvoorbeeld een lokale journalist uitnodigen om een artikel te schrijven of in beeld te brengen hoe jij de situatie aanpakt. Het zijn ludieke manieren om op een gemakkelijke manier zichtbaar te zijn.

Lokaal is het nieuwe normaal
Mark Rutte heeft de term ‘het nieuwe normaal’ meerdere malen gebruikt in zijn toespraken. Door de pandemie is onze leefwereld grotendeels lokaal georiënteerd en is de groeiende trend naar lokaal nog verder geholpen. Lokalisering is de norm. Maak daar gebruik van. Hoe? Door je lokale zichtbaarheid te vergroten. Het is dus belangrijk om jouw bedrijf, jouw merk, sterk uit deze lockdown te laten komen om dan je voordeel eruit te halen ten opzichte van concurrenten die stil zijn gebleven. Door in deze tijden zichtbaar te blijven – door bijvoorbeeld adverteren – behoud jij je top of mind of kan je deze laten stijgen.

Bekijk hier de mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten!