Social media ontwikkelingen en trends

Blogs
Social media ontwikkelingen en trends
Social media ontwikkelingen en trends

Het bijhouden van de ontwikkelingen en de trends op het gebied van social media is een hele taak. Het is lastig om up-to-date te blijven en de nieuwe ontwikkelingen zelf toe te passen. Daarom hebben wij een aantal ontwikkelingen en trends op een rijtje gezet.

Reels / TikTok

Het verschil tussen TikTok en Reels is dat TikTok een apart platform is en Reels een onderdeel is van het platform Instagram.

De trends op TikTok (waarvan dansjes en muziek) veranderen bijna elke week. Die trends zijn dus bijna niet bij te houden. Wil je het echt goed bijhouden, dan moet je er gelijk werk van maken. Je ziet op Reels vaak TikTok video’s voorbijkomen die zijn doorgeplaatst. Zo worden de trends op TikTok verspreid op Reels.

Podcast

Podcasts worden steeds vaker beluisterd. Het is makkelijk om een podcast aan te zetten waar en wanneer je wilt.

Een aantal podcast categorieën die veel worden beluisterd in 2022 (niet op volgorde):

1. Praatprogramma’s

2. Waargebeurde misdaad

3. Wereldnieuws

Het inspreken van advertenties in de podcasts wordt steeds meer ontwikkeld. De advertenties worden ingesproken door de podcastmakers zelf, op een manier die bij de podcast past.

Sociale commercie

Een opkomende trend is de mogelijkheid om je producten direct op social media te verkopen. Het verschil met E-commerce is dat je de aankoop direct in de app doet, en niet wordt doorgestuurd naar een website. Een voordeel is dat je met een “social media winkeltje’ je doelgroep heel gericht kunt targetten en dat de klant meteen de aankoop, zonder extra tussenstappen, kan doen.

Nep nieuws

Iedereen heeft wel eens nepnieuws voorbij zien komen. Nepnieuws is tegenwoordig overal wel te vinden, maar waarom eigenlijk? Simpelweg om te beïnvloeden en/of geld te verdienen.

Nepnieuws wordt vaak clickbait gemaakt. De basis van een verhaal is over het algemeen wel echt, maar de verhalen worden vaak helemaal verdraaid.

Het onderscheiden van echt- en nepnieuws is best lastig. Hier volgen een aantal tips hoe je nepnieuws kunt herkennen:

1. Controleer altijd de (oorspronkelijke) bron(nen) van het bericht.

2. Kijk goed naar de foto’s en video’s. Beelden worden vaak bewerkt, en als dat het geval is, is het vaak al nepnieuws.

3. Lees meer dan alleen de titel. De titel is clickbait, maar de tekst vertelt het verhaal.

Influencers

Influencers zijn de promotors van nu. Het is zeker een goede actie om gebruik te maken van influencers die jouw product promoten, maar er zijn wel een paar dingen waar je goed op moet letten.

1. Kies de juiste influencer die goed past bij jouw product en/of dienst. Belangrijk is om naar de volgers van de influencer te kijken (wie zijn de volgers, wel of geen nepvolgers etc.) Bij nepvolgers is er geen goede balans tussen het aantal likes en het aantal volgers. Let op of de influencer aansluit bij jouw doelgroep.

2. Tip, start met een startende influencer. Zo promoot jij je merk en product zonder direct heel veel kosten te maken.