Zo maak je een mediaplanning voor 2024

Blogs
Afbeelding

Als ondernemer ben je waarschijnlijk al aan het nadenken over de marketingplanning voor 2024. Door een planning te maken en goed na te denken over hoe je de marketing wilt gaan aanpakken, kan je je budget veel effectiever besteden. 

In dit artikel geven we je een aantal tips waarmee jij in 2024 je klanten nog effectiever kunt bereiken. Onze media-adviseurs schuiven bij allerlei partijen, van de bakker op de hoek tot de gemeente, aan tafel om mee te denken in de communicatie en promotie. 

Tip 1: Denk vanuit je doelgroep

Wanneer wij in gesprek gaan met een organisatie, gaan we als eerst uitzoeken hoe de doelgroep er precies uitziet, hoe we deze het beste kunnen bereiken en met welke boodschap. Door vanuit de (potentiële) klant te denken, kan je bepalen hoe je deze het beste kunt gaan benaderen.

Denk na over de ‘klantreis’ die je doelgroep aflegt om tot aankoop over te gaan. Denk na over vragen als:

  • Op welke kanalen kan ik mijn doelgroep het beste bereiken?
  • Wanneer kan ik mijn doelgroep het beste benaderen?
  • Wat interesseert mijn doelgroep?

Segmenteren
Wellicht heb je diverse producten die interessant zijn voor verschillende soorten klanten. In dit geval is het belangrijk om je klanten te segmenteren in specifieke doelgroepen. Vervolgens maak je per doelgroep een strategie om dezen zo effectief mogelijk te bereiken. Segmenteren kan bijvoorbeeld op basis van leeftijd, demografie, functie of interesses.

Tip 2: Werken met thema’s

Je haalt meer uit je mediaplanning op het moment dat je je marketinguitingen (waar mogelijk) aan thema’s koppelt. Als je doelgroep geïnteresseerd is in en gaat zoeken naar een bepaald thema, komen ze dan ook bij jou terecht.

Zo werken we in de GROOT-titels twee keer per jaar met een lifestylebijlage. Deze staat vol tips en trends over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mode, wonen en tuin. Dit geeft onze klanten de mogelijkheid om met de promotie van de eigen nieuwe collectie mee te liften. Kleding-, tuin- en woonwinkels kunnen zo de voor- of najaar collectie laten zien aan lezers die hierin geïnteresseerd zijn. Andere thema’s waar wij mee werken zijn feestmaanden en duurzaamheid.

Wat voor thema’s zouden voor jouw onderneming interessant kunnen zijn? Probeer op deze thema’s mee te liften.

Tip 3: Cross mediaal promoten

Er wordt vaak gezegd dat je een boodschap gemiddeld acht keer voorbij moet zien komen voordat je overtuigd bent om het product te kopen. Daarom zie je een Vodafonereclame bijvoorbeeld op televisie, met een banner op websites, in bushokjes en hoor je de aanbieding op de radio.

Wanneer onze media-adviseurs met een klant om tafel gaan om een planning te maken, wordt altijd geadviseerd om meerdere kanalen in te zetten. Zelf doen we dit door bijvoorbeeld een advertentie zowel in een print-uitgave als in de vorm van een banner op de Groot-websites te plaatsen. Daarnaast delen we een artikel na verschijning in een print uitgave ook op de Groot-websites en Facebookpagina te delen.

Zo ziet je doelgroep je boodschap in verschillende vormen via verschillende kanalen voorbijkomen en vergroot je de kans dat ze tot actie overgaan.

Tip 4: Content hergebruiken

Werk je planning slim uit om zo veel mogelijk uit de content die je maakt (of laat maken) te halen. Zelf doen we dit bijvoorbeeld door een artikel in een print-uitgave vervolgens ook online te plaatsen en dit online artikel dan op Facebook te delen. Wanneer je een podcast maakt, kan je ook tegelijk een video opname maken. Vervolgens kun je de podcast als audiobestand en het beeldmateriaal als video te delen. Daarna kan je de podcast in kleine video’s opdelen en deze op de social media delen. Zo pas je ook meteen cross mediaal promoten toe.

Tip 5: Een contentkalender maken

Uiteindelijk maak je een mediaplanning. Je kunt in grote lijnen voor het hele jaar bedenken hoe je wilt gaan promoten richting je doelgroep.

Een voorbeeld van een mediaplanning
Onderstaand voorbeeld toont hoe een mediaplanning er uit zou kunnen zien. In dit geval betreft het een bedrijf dat mensen helpt om gewicht te verliezen.


Voorbeeld mediaplanning GROOT 

Voorbeeld toegelicht

Campagnes: Om zo veel mogelijk uit het promotiebudget te halen is ervoor gekozen om op de momenten waarop de kans het grootst is dat de doelgroep tot aankoop overgaat, extra goed zichtbaar te zijn. In dit geval zijn deze momenten in het voorjaar, najaar en natuurlijk rondom de jaarwisseling (goede voornemens). Op deze momenten wordt een volledige advertentiepagina en een tips & trends pagina geplaatst in de print uitgaves. Verder worden de best zichtbare bannerpositie (A) gereserveerd en wordt een bericht gericht op mensen met interesse in afvallen gepromoot op Facebook.

Crossmediaal promoten: om in te spelen op de kracht van de herhaling en om zowel printlezers als online lezers te bereiken, worden beide kanalen ingezet.

Advertentie & redactie: beide middelen worden ingezet, redactie (tips & trends pagina) om de doelgroep te inspireren met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gewichtsverlies en advertenties om de doelgroep met een actie over te halen om tot aankoop over te gaan.

Continue zichtbaarheid: er wordt wel eens gezegd dat je een boodschap acht keer voorbij moet zien komen voordat je tot handeling overgaat. Daarom is het belangrijk om het hele jaar wel zichtbaar te blijven. Er is in dit geval voor gekozen om buiten de piekmomenten zichtbaar te zijn met een kleine print advertentie (1/8 pagina) en een kleine bannerpositie (banner c). Alleen in de zomervakantiemaanden wordt niet geadverteerd, omdat de doelgroep in het algemeen dan niet bezig is met afvallen.

Tip 6: Meten is weten

Tegenwoordig kan je heel goed inzichtelijk maken hoe succesvol een campagne of een kanaal is. Door bijvoorbeeld Google Tag Manager, Facebook Pixel of unieke landingspagina’s en A/B testen kan je in kaart brengen wat wel en wat niet werkt. Aan de hand van deze data kan je je strategie aanpassen en ‘finetunen’.

Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Plan een vrijblijvend adviesgesprek met één van onze media-adviseurs! Bekijk deze link of bel 0515-745005  


Voorbeeld mediaplanning GROOT