In 2024 wordt print media belangrijker dan ooit

Blogs
Afbeelding
Shutterstock

Wat? Online is toch ‘the place to be’ om je bedrijf te promoten? Zeker de afgelopen jaren is het wel duidelijk geworden dat je met je onderneming online zichtbaar moet zijn, maar hoe onderscheid je je van je concurrenten als iedereen dat doet?

Wanneer een potentiële klant een vraag intypt op Google, wil jij als eerste zoekresultaat verschijnen. Daarnaast heb je inzicht in de resultaten van je reclame-uitingen. Je kunt precies inzien hoe veel impressies en clicks je advertentie heeft opgeleverd. Ook kan je je budget beter besteden door je advertenties op specifieke doelgroepen te richten.

Het belang van online zichtbaar zijn is wel duidelijk, maar de afgelopen jaren zijn de online indrukken die we te verwerken krijgen steeds meer toegenomen. Wanneer je een website bezoekt, een video bekijkt of een podcast beluister kan je niet om de reclame uitingen heen. Ook is er veel afleiding, wanneer je bijvoorbeeld een artikel leest op Telegraaf.nl verschijnen er meteen een pop-up, een aantal banners en een aantal suggesties voor artikelen die je misschien ook leuk vindt. De kans is groot dat je snel weer doorklikt naar een andere website of pagina.

Hoe meer prikkels consumenten te verwerken krijgen, hoe minder aandacht aan iedere prikkel kan worden gegeven. Wanneer je constant advertenties te zien krijgt, is de indruk die iedere impressie op je achterlaat steeds kleiner. Je wordt “marketingmoe”. Je ziet dan ook dat marketeers steeds meer hun best doen om advertenties op te laten vallen; denk aan schreeuwende, opvallende kleuren, het inzetten van influencers en triggerende kreten. Artificial intelligence zorgt ervoor dat de productie van online content alleen nog maar meer zal toenemen. Denk aan het automatisch laten maken van afbeeldingen of het met een klik op de knop artikelen laten schrijven door ChatGPT. Hoe meer indrukken consumenten binnenkrijgen, hoe belangrijker het wordt om met onderscheidende content te komen. AI kan namelijk geen persoonlijk interview afnemen en de kracht van storytelling inzetten om een echt pakkend verhaal te maken.

Ook is fake news een opkomende trend. Met AI worden al video’s gemaakt waarin een levensechte avatar van een beroemdheid een product aanprijst. Dit zorgt ervoor dat mensen steeds wantrouwender zullen worden richting online content. Een aanname is dat de behoefte aan ‘echte content’’ steeds meer toe zal nemen. Een artikel in een krant zal eerder als waarheid worden aangenomen dan een artikel dat op Facebook wordt gedeeld.

Ten slotte wordt het steeds belangrijker dat content ‘tastbaar’ is, denk bijvoorbeeld aan een magazine in plaats van een e-book. Of een storytelling artikel in de krant in plaats van een blog. Bij het lezen van printmedia heeft de lezer geen afleiding van andere content. Een print artikel heeft geen concurrentie van pop-ups, banners en aanbevolen video’s.

Conclusie: als ondernemer moet je in 2024 goed online zichtbaar zijn, maar kijk ook eens hoe je je van je concurrenten kunt onderscheiden door het maken van onderscheidende content en het zichtbaar zijn via andere kanalen.


POLL

Neem jij printmedia mee in je contentplanning voor 2024?

Ja

Nee

Nog geen plannen, maar ik wil er wel meer over weten