10 tips om je evenement lokaal te promoten in 2024

Blogs
Afbeelding

Er komt natuurlijk veel kijken bij het organiseren van een succesvol evenement. Achter de schermen ben je al lange tijd druk met zaken als het vinden van vrijwilligers, het vullen van je programma en het rondkrijgen van de vergunning. Nadat organisatorisch alles staat, is het tijd om je doelgroep enthousiast te maken voor je evenement. Maar hoe pak je dit slim aan? In dit artikel geven wij van GrootMedia je 10 originele tips om je evenement GROOTS te promoten.

Tip 1: Denken vanuit je doelgroep

De eerste stap naar het succesvol promoten van je evenement is goed nadenken over wie je doelgroep is (en wie niet) en wat jouw evenement aantrekkelijk maakt. Kruip in het hoofd van je typische bezoeker en denk na over zaken als; 

  • Hoe kan je je typische bezoeker omschrijven? 
  • Via welke kanalen kan je ze het beste bereiken? 
  • Wat zou je doelgroep overtuigen om je evenement te bezoeken? 

Door ten eerste goed over deze vragen na te denken, heb je een beter beeld over de boodschap, het soort uitingen en de kanalen waar je je evenement het beste kunt promoten. Zo zet je je promotiebudget veel gerichter en effectiever in. 

Werk deze stappen uit en maak een mediaplanning. Wil je weten hoe je dit het beste kan doen?

Download hier gratis onze whitepaper “zo maak je een mediaplanning”

Tip 2: Haal meer uit je e-mailmarketing

Wanneer je je evenement vaker hebt georganiseerd en bezoekers zich voor je evenement aan moeten melden, heb je waarschijnlijk een lijst met e-mailadressen van eerdere bezoekers. Maak hier gebruik van! Dit zijn mensen die al bekend zijn met je evenement en (hopelijk) bij de vorige editie een leuke ervaring hebben gehad. Dit is een relatief makkelijke doelgroep om enthousiast te maken voor de komende editie. 

Via programma’s zoals Mailchimp of Mailblue kan je gemakkelijk, in je eigen huisstijl, nieuwsbrieven sturen naar eerdere bezoekers van je evenement. Geef bijvoorbeeld updates over hoe de organisatie vordert, deel foto’s van de vorige editie of deel een aanbieding zoals vroegboekkorting. 

Het is natuurlijk wel belangrijk dat eerdere bezoekers toestemming hebben gegeven dat je ze mag benaderen met mails. 

Tip 3: Breng de beleving over in je uitingen. 

Waar zijn de bezoekers van je evenement in geïnteresseerd? Waarom bezoeken ze je evenement? 

Vaak zijn ze op zoek naar een bepaalde beleving, denk aan gezelligheid, feesten en cultuur. Zorg er in je uitingen voor dat je de beleving van je evenement zo veel mogelijk tot leven brengt. 

In 2023 hebben we bij GrootMedia geholpen met de promotie van de Flinke Flea Markets. Hiervoor hebben we de beleving van de markt in een artikel naar voren gebracht door te schrijven vanuit een bezoeker en door beeldmateriaal te kiezen waaruit de beleving naar voren komt. 

Bekijk hier het voorbeeld

Tip 4: Cross mediaal promoten 

In de marketing wordt vaak gesproken over de kracht van de herhaling; hoe vaker je een boodschap voorbij ziet komen, hoe meer je geneigd bent om actie te ondernemen. Om je doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken is het aan te raden om via verschillende kanalen zichtbaar te zijn. 

Bijvoorbeeld met een artikel in de krant, een display advertentie van Google, een gepromoot bericht op Facebook, een Uitagenda-tip, een billboard langs de weg en een nieuwsbrief via de mail. 

Bij GrootMedia bieden we crossmediale promotie aan, opgedeeld in drie pakketten die speciaal zijn ontworpen voor de promotie van evenementen. 

Bekijk onze evenementenpakketten

Tip 5: Remarketing 

Verdergaand op de kracht van de herhaling is het aan te raden om remarketing in te zetten voor de promotie van je evenement. Remarketing betekent dat je mensen die al eens interesse hebben getoond in je evenement (bijvoorbeeld door de website te bezoeken of je facebookbericht te liken) gericht je advertentie kan laten zien. 

Het komt je vast bekend voor; je bekijkt op de ene webshop een paar schoenen en als je vervolgens een andere site bezoekt, verschijnt er gelijk een advertentie van het paar schoenen dat je net hebt bekeken. 

Wanneer je een Meta Business en/of een Google Ads-account hebt, kan je deze vorm van promotie ook toepassen voor je evenement.

Tip 6: Gerichter adverteren op Facebook 

Grote kans dat je al bekend bent met de mogelijkheid om je evenement te promoten op Facebook. Je geeft Meta een budget om je bericht aan extra veel mensen te laten zien. Hoe specifieker je je doelgroep maakt, hoe meer je haalt uit je advertentiebudget. 

Zo kan je de advertentie ‘targetten’ op basis van interesses, maar kan je ook gebruikmaken van aangepaste doelgroepen. Hierbij kan je Facebook bijvoorbeeld de opdracht geven om je advertentie te tonen aan mensen die lijken (qua interesses, leeftijd, enz.) op de bezoekers van de vorige editie. 

Aangepaste doelgroep Facebook 

Tip 7: Maak gebruik van gratis uit agenda’s 

Natuurlijk hoeft niet alles geld te kosten; maak vooral gebruik van de gratis opties die er zijn om publiciteit aan je evenement te geven. Zo is het mogelijk om je evenement op een aantal regionale Uitagenda’s te zetten. Bijvoorbeeld:

Uitagenda Waterland van Friesland

Uitagenda GrootMedia

Uitagenda Sneek = Meer 

Tip 8: Maak een aftermovie

Een zeer effectieve manier om volgend jaar de beleving van je evenement te delen is door te investeren in een videograaf. Gebruik de beelden van een vorige editie om een aftermovie te maken die potentiele bezoekers enthousiast maakt om naar de komende editie te komen. Een korte versie van de aftermovie kan je weer ideaal gebruiken voor een facebook-advertentie. 

Voor de 4 & 10 Mijl van Sneek, een hardloopevenement dat GrootMedia jaarlijks organiseert, maakten we onderstaande aftermovie. 


Tip 9: Betrek de lokale media

Denk na over hoe je de lokale media kan betrekken bij je evenement. Stuur een persbericht wanneer de inschrijving opent, nodig de pers uit of deel een fotocollectie van de laatste editie. De lokale media hebben vaak een veel groter bereik en staan vaak open voor redactietips.

Wanneer je leuk nieuws of leuke verhalen rondom je evenement aanlevert, kan het zomaar zijn dat hier een artikel of nieuwsbericht aan wordt gewijd. 

Tip 10: Ga samenwerkingen aan 

Maak waar mogelijk gebruik van het netwerk van andere evenementen. Zijn er vergelijkbare evenementen in de regio die niet met jouw evenement botsen? Maar die wel een vergelijkbare doelgroep hebben? Ga eens het gesprek aan om te kijken in hoeverre jullie van elkaars netwerk gebruik kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan; 

Gastblog in elkaars mailingElkaars evenement tippen op sociale mediaTippen op elkaars website

Voor de organisatie van de 4 & 10 Mijl van Sneek zijn we bijvoorbeeld de samenwerking aangegaan met de Slachtemarathon en de Bonifatiusloop

Hopelijk ben je door dit artikel geïnspireerd geraakt en heb je een aantal nieuwe inzichten opgedaan om dit jaar (nog) meer mensen naar je evenement te trekken. Zie je de bomen door het bos niet meer door alle mogelijkheden? We denken graag eens vrijblijvend met je mee. 

Plan een media adviesgesprek

Afbeelding